El Monestir de Poblet - Panteó dels nostres Reis

dijous, 5 de juliol del 2018

Un trenet d'alçada - El carrilet de l'estany Gento

L'any 1911, i per tal de facilitar el transport del material, per la construcció de les diferents preses al llacs pirinencs, que conformava la xarxa hidràulica, per fer funcionar la central de Cabdella, es construí aquest tren de via molt estreta.


El tren funcionava, des de l'estany Gento, on arriba el telefèric, fins prop de la collada del Panamo.
L'extensió de vies, te una llargada d'uns 6 km. L'amplada de vies es de 60 cm. I viatjava per una alçada mitja de 2.130 metres.

Els topants de final de via, estan a la ribera mateix del barratge de l'estany Gento, en el que era el principi -o final- de trajecte. A l'altre cap i havia un petit cobert que feia d'estació i resguard de les vagonetes, sobretot a l'hivern, on l'acumulació de neu pot ser molt important.


Suposem que per facilitar els transports, un curt canvi de vies, abans d'arribar a l'estany.


Les dues horetes que pot durar la passejada, d'anada i tornada, ens porta per paratges d'extraordinària bellesa, així com ens permet gaudir de panoràmiques sobre les muntanyes de la capçalera de la Vall Fosca i les zones lacustres de Gento i Saliente.


Pel camí trobareu, alguns dels túnels que permetien salvar alguns contraforts de la muntanya. A l'interior d'alguns encara hi ha el tram de vies. En altres, han estat desmuntades, per facilitar el camí dels excursionistes.
La segona foto es d'en Xavier Varela i Pinart.


A l'entrada d'algun dels túnels, una font d'aigua que fan mes agradable la caminada.
A l'antiga central de Cabdella, encara podreu fotografiar d'alguna de les velles vagonetes que feien el trajecte.
Un bonic itinerari d'arqueologia industrial, imprescindible pels amants dels trens.
Excursió realitzada el 3 de juliol del 2018. Amb Xavier Varela i Pinart.

2 comentaris:

  1. El construeixen el 1912, el 1917 el desmunten per posarlo a Molinos i entre 1919 i 1920 el tornen a instal.lar. Fins el 1924 (com a mínim) la tracció era de sang (mules).

    ResponElimina
  2. Gracies Feliu, encantat de que es complementis l'historia. Una braçada.

    ResponElimina